Drążek do podciągania – jaki wybrać

Przy wyborze drążka do podciągania znajdzie się kilka istotnych aspektów, nad którymi warto się zastanowić. Musimy sprecyzować czy zależy nam na szybkim montażu i demontażu, czy jednak posiadamy pomieszczenie, w którym może zagościć on na stałe. Drążek do podciągania jest w ofercie sklepu sportowego.

Ważne jest też czy wybrane przez nas pomieszczenie ma odpowiednie predyspozycje montażowe, czy możemy sobie pozwolić na wiercenie dziur w suficie lub ścianach Ponadto ważna też będzie wymagana przez nas szerokość chwytu. 

Rodzaje drążków do podciągania

W zależności wynikających głównie ze sposobu montażu skupmy się głównie na trzech rodzajach drążków, a mianowicie:

  • Drążek rozporowy – jego największą zaletą jest bezinwazyjny montaż na framudze drzwi lub między dwoma równoległymi ścianami. Ma najprostszą konstrukcję bez dodatkowych uchwytów, ale można spokojnie budować na nim siłę i masę naszych mięśni pleców czy ramion. Posiada też zazwyczaj gąbkowe uchwyty, które ochronią nasze dłonie, a także uprzyjemniają i ułatwiają nasz trening.
  • Drążek do podciągania na drzwi – wydaje się ciekawszym rozwiązaniem do naszej domowej siłowni niż zwykły drążek rozporowy. Jest przenośny, wystarczy zamontować go na górnej futrynie drzwi przy pomocy klina, który jest w zestawie. Może też mieć dodatkowe uchwyty i jest większy niż ten montowany we framudze, więc mamy większe pole do popisu jeśli chodzi o szerokość i rodzaj chwytu.
  • Drążek ścienny – zazwyczaj ma dodatkowe uchwyty, jest wystarczająco długi na przetrenowanie każdego aktonu naszych pleców, a na dodatek jest dużo stabilniejszy od poprzedników. Jeśli nie straszne nam kołki rozporowe jest to najlepszy wybór. Dodatkowo możemy zamontować go wyżej niż drążek na drzwi czy rozporowy, ogranicza nas jedynie sufit.

Czym się kierować przy kupnie drążka do podciągania?

Pierwszorzędnie zwróćmy uwagę na możliwości montażowe naszego pomieszczenia, aby określić, na jaki rodzaj drążka możemy sobie pozwolić. Jednak zostaje nam też parę innych istotnych kwestii, a oto one:

  • Dopuszczalne maksymalne obciążenie – zawsze starajmy się, by w tym parametrze mieć zapas, nie oscylujmy w maksymalnej nośności drążka. To może przysporzyć nas o kontuzje albo drobny remont.
  • Jakość – przy zakupie zwracajmy uwagę na opinie innych klientów, jeśli chodzi o sklepy internetowe, a w przypadku tych stacjonarnych zapytajmy pracownika działu o solidność konstrukcji
  • Ilość zajmowanego miejsca – ważna sprawa, jeśli chodzi o siłownie domowe. Czy posiadamy wydzielone specjalnie pomieszczenie, czy też jest to pomieszczenie codzienne staramy się jak najlepiej wykorzystać całą przestrzeń do komfortowego przeprowadzenia treningu. Pamiętajmy, że najmniej miejsca zajmują drążki rozporowe, a najwięcej ścienne.
  • Cena – drążki nie są sprzętem, który posiada horrendalną kwotę, jednak mają dużą rozpiętość cenową. Jeśli stawiamy na jakość, bezpieczeństwo, stabilność, a ponadto interesują nas dodatkowe uchwyty warto szukać wyżej niż najniższa z granic cenowych

Podsumowanie

Zbierzmy teraz wszystkie wyżej opisane aspekty, sprawdźmy możliwości naszego pomieszczenia treningowego i podejmijmy rozważną decyzję, aby uczynić nasz trening bardziej komfortowym i efektywnym.